Przedszkole - zdalne nauczanie (wtorek 20.10.2020 r. gr. A i B)

Nauczanie zdalne Punkt Przedszkolny

wtorek 20.10.2020r. gr. A i B

JESIEŃ W SADZIE I NA ŁĄCE

  1. ,,W sadzie” – pokazujemy dziecku obrazki, zdjęcia przedstawiające: sad jesienią, zbiór jabłek i robienie soku z jabłek. Prosimy dziecko, aby opowiedziało co wydarzyło się najpierw, co było potem. Podajemy nazwę drzew i ich owoców ( jabłko – jabłoń…) a dziecko dokonuje podziału danego wyrazu na sylaby;
  2. ,,Co zniknęło?” - układamy przed dzieckiem w szeregu owoce; jabłko, gruszka, śliwka, winogrono a ono podaje ich nazwy, przelicza od lewej do prawej i od prawej do lewej. Prosimy aby dokładnie się przyjrzało i zapamiętało kolejno wszystkie owoce. Zabieramy jeden – dziecko odgaduje, którego brakuje. Za każdym razem zmieniamy układ , możemy zwiększyć ilość owoców;
  3. ,,Jaki to owoc?” – wkładamy do torby, woreczka różne owoce. Zadaniem dziecka jest za pomocą dotyku rozpoznać i nazwać je. Po zakończeniu zabawy wspólnie możemy zrobić sałatkę owocowa lub sok;
  4. https://www.youtube.com/watch?v=8uRp5eexfno – zagadki o owocach;
  5. „Rano na łące” – rozmowa o wierszu Mieczysławy Buczkówny. 

Rodzic czyta wiersz i omawia z dzieckiem jego treść: Jaka pora roku jest przedstawiona w wierszu? Co się dzieje rano na łące? Co robią poszczególne owady? Co się może dziać jesienią na łące? Następnie omawiają wygląd zwierząt, naśladują ich ruchy i dźwięki, podają informacje na temat ich życia. 

 

Rano na łące 

Mieczysława Buczkówna

Słońce. 

Na łące 

Wszyscy pracują od samego ranka:

 Pszczoła we wnętrzu rumianka 

Odkurza żółty dywanik

 Ze złotego pyłu,

 Mrówki – ścieżkę oczyściły

 Aż świeci każde ziarnko piasku.

Przedszkole - zdalne nauczanie (poniedziałek 19.10.2020r. gr. A i B)

poniedziałek 19.10.2020r. gr. A i B

 

Temat: Jesienne przetwory.

1. Dziecko poznaje:

sposoby przygotowania się ludzi do zimy,

sposoby przechowywania warzyw w okresie zimowym,

różne rodzaje przetworów wykonywanych i gromadzonych przez ludzi na zimę.

 

           Joanna Papuzińska „Powidła”

Kiedy czuję zapach powideł,
to wyrasta mi natychmiast para skrzydeł.
Mogę lecieć dniem czy też nocą
tam, gdzie w rondlu powidła perkocą.
Gdy zamkniecie kuchnię na trzy kłódki,
to ja zrobię się całkiem malutki,
pod progiem się prześlizgnę,
powideł sobie liznę.

 

Rodzic prezentuje dziecku różne przetwory a ono próbuje nazwać je oraz określić z czego i jak są zrobione. Dziecko degustuje przetwory, poznaje ich smak, zapach, konsystencję. Możemy również wspólnie zrobić jakiś kompot czy sałatkę.

 

2. „Jak śliwka w kompot” zabawa ruchowa. Rodzic daje dziecku piłeczkę, w wyznaczonym miejscu stawia kosz. Dziecko turla po podłodze piłkę, na hasło śliwki w kompot! Dziecko z miejsca, w którym się znajduje celuje do kosza.

3. Zabawa dydaktyczna ,,Koszyk pani jesieni”. Przygotowujemy: owoce i warzywa ( np. jabłko, śliwka, gruszka, por, pomidor burak…), 4 talerzyki, kartoniki z 1,2, 3 i 4 kropkami.

    1. Układamy na stole różne owoce i warzywa. Dziecko określa ich kolor, wielkość, nazywa je;
    2. Rozkładamy na stole talerzyki – dziecko segreguje owoce i warzywa według liczby sylab w nazwie ,oznacza talerzyki kartonikami z odpowiednia liczba oczek.
    3. Degustacja przygotowanych ,,witaminek”.

4. „Kącik Molika Książkowego” – rodzic czyta dziecku wybraną książkę.

czwartek 25.06.2020r.

Czwartek 25.06.2020r.
Temat: „Ustalamy plan wyprawy po Polsce”

 

1. Piękna nasza Polska cała – zabawa z mapą. Rodzic przygotowuje mapę Polski. Wspólnie oglądają ją. Dziecko wodzi palcem wzdłuż granicy, wymienia jaki znajdują się na mapie kolory, rodzic wyjaśnia co one oznaczają, dziecko wskazuje góry, morze. Podaje nazwę najwyższych polskich gór oraz nazwę polskiego morza. Pokazuje również najdłuższą polską rzekę i podaje jej nazwę. Nazywa miasto w którym mieszka i odnajduje na mapie. Pokazuje również Warszawę – stolicę Polski. Można pokazać dziecku inne miasta, które w zależności od wielkości zaznaczone są w inny sposób.

2. Czytamy plany – zabawa rozwijająca orientacje w przestrzeni i na kartce. Rodzic rysuje plan pokoju na kartce. Tłumaczy, gdzie są zaznaczone główne punkty: drzwi, okno itp. Następnie rysuje kropkę w jednym wybranym miejscu na planie, dziecko ma za zadanie ustawić się w tym miejscu. Zabawę powtarzamy z wybranymi innymi punktami.

3. Moja podróż po Polsce – tworzenie gry planszowej. Rodzic rozkład arkusz szarego papieru, rysuje kontury Polski. Dorysowuje charakterystyczne elementy, miasta, rzeki itp. Następnie po całej mapie rysuje pola oraz zaznacza pola specjalne, pod którymi kryją się zadania do wykonania. Rodzic opisuje je w legendzie – na osobnej kartce.

4. Na koniec zapraszam do poznania zasad bezpiecznego zachowania podczas podróży i wypraw.
Film edukacyjny: „Bezpieczne zachowanie nad wodą”
https://youtu.be/Ui-ndYWcThA
Film edukacyjny: „Bezpieczne zachowanie w górach”
https://youtu.be/wS4SRvkvLio

piątek 26.06.2020r.

Piątek 26.06.2020r.
Temat: „ Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”

 

1. Moja miejscowość – rozmowa o rodzinnej miejscowości. Rodzic posługuje się dostępnymi materiałami (książki, plan miasta, publikacje, pamiątki, Internet) i zapoznaje dziecko z zabytkami, atrakcjami Rzeszowa .

2. Spacer po naszym mieście – zachęcenie dziecka do poznawania walorów oraz utrwalanie poznanych miejsc w Rzeszowie.

3. Folder turystyczny – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje materiały korzystając z dostępnych materiałów – fotografie, pokolorowane rysunki – można wydrukować z Internetu. Dzieci tworzą foldery reklamowe Rzeszowa – na kolorowym arkuszu A3 – dzielą go na 3 części i na bocznych częściach umieszczają fotografie, rysunki. W centralnej części ulotki przyklejamy uproszczony plan Rzeszowa (umieszczamy w nim główne ulice, miejsca znane dziecku oraz ulice zamieszkania z narysowanym budynkiem mieszkalnym).

4. Na zakończenie zapraszam dzieci do nauki piosenki „Niech żyją wakacje”
https://youtu.be/BauTov9xmZY

sroda 24.06.2020r.

Środa 24.06.2020r.
Temat: „Na wyspach Bergamutach”


1. Jesteśmy na bezludnej wyspie – rodzic improwizuje opowieść, w której dzieci są podróżnikami i przemierzają morze płynąc na statku (rodzic opowiada co robi się podczas takiej wyprawy, co można jeść, jaka jest pogoda – dziecko ilustruje tę opowieść ruchem).

• List w butelce – dziecko słucha piosenki „Na wyspach Bergamutach na podstawie wiersza J. Brzechwy. Następnie dziecko wymienia jakie występowały w piosence zwierzęta. Dziecko zastanawia się , co można by jeszcze zobaczyć na wyspach Bergamutach, co nie zostało opisane w wierszu.
Piosenka „Na wyspach Bergamutach”
https://youtu.be/o_ECELn4O_s

• Do czego służy? – zabawa twórcza, inne zastosowanie przedmiotów codziennego użytku. Rodzic prosi , żeby dziecko zastanowiło się, do czego można wykorzystać przedmioty codziennego użytku np. szufelkę do śmieci, Duży garnek, rękawice kuchenną, szczoteczkę do zębów.
• Na opak – twórcza zabawa ruchowa. Rodzic przypomina, że na wyspach Bergamutach wszystko robi się na opak, kiedy ktoś mówi, że idzie do przodu, to się cofa, kiedy mówi wstań, to siada itp. Rodzic podaje jakieś zadania, a dziecko wykonuje je odwrotnie np. rodzic mówi dotknij swojego nosa, a dziecko może dotknąć każda inną część ciała oprócz nosa.
• Wyspiarska matematyka – rodzic informuje dziecko, ze mieszkańcy wyspy nie zapisują liczb, a do liczenia używają wyłącznie kamyczków. Rodzic prezentuje dziecku na kartce zapis liczbowy cyfr, a dziecko układa odpowiednią ilość z kamyczków lub innych liczmanów. Następnie rodzic może podawać przykłady zadań tekstowych do rozwiązania – dziecko dodaje lub odejmuje na liczmanach.

2. Krajobraz wysp Bergamuta – zabawa plastyczna. Dziecko zastanawia się jak może wyglądać krajobraz na wyspie, co robią zwierzęta, jak zachowują się ludzie, jakie rosną rośliny. Następnie rysują to wszystko co sobie wyobraziły na dużym arkuszu