piątek 26.06.2020r.

Piątek 26.06.2020r.
Temat: „ Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”

 

1. Moja miejscowość – rozmowa o rodzinnej miejscowości. Rodzic posługuje się dostępnymi materiałami (książki, plan miasta, publikacje, pamiątki, Internet) i zapoznaje dziecko z zabytkami, atrakcjami Rzeszowa .

2. Spacer po naszym mieście – zachęcenie dziecka do poznawania walorów oraz utrwalanie poznanych miejsc w Rzeszowie.

3. Folder turystyczny – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje materiały korzystając z dostępnych materiałów – fotografie, pokolorowane rysunki – można wydrukować z Internetu. Dzieci tworzą foldery reklamowe Rzeszowa – na kolorowym arkuszu A3 – dzielą go na 3 części i na bocznych częściach umieszczają fotografie, rysunki. W centralnej części ulotki przyklejamy uproszczony plan Rzeszowa (umieszczamy w nim główne ulice, miejsca znane dziecku oraz ulice zamieszkania z narysowanym budynkiem mieszkalnym).

4. Na zakończenie zapraszam dzieci do nauki piosenki „Niech żyją wakacje”
https://youtu.be/BauTov9xmZY

czwartek 25.06.2020r.

Czwartek 25.06.2020r.
Temat: „Ustalamy plan wyprawy po Polsce”

 

1. Piękna nasza Polska cała – zabawa z mapą. Rodzic przygotowuje mapę Polski. Wspólnie oglądają ją. Dziecko wodzi palcem wzdłuż granicy, wymienia jaki znajdują się na mapie kolory, rodzic wyjaśnia co one oznaczają, dziecko wskazuje góry, morze. Podaje nazwę najwyższych polskich gór oraz nazwę polskiego morza. Pokazuje również najdłuższą polską rzekę i podaje jej nazwę. Nazywa miasto w którym mieszka i odnajduje na mapie. Pokazuje również Warszawę – stolicę Polski. Można pokazać dziecku inne miasta, które w zależności od wielkości zaznaczone są w inny sposób.

2. Czytamy plany – zabawa rozwijająca orientacje w przestrzeni i na kartce. Rodzic rysuje plan pokoju na kartce. Tłumaczy, gdzie są zaznaczone główne punkty: drzwi, okno itp. Następnie rysuje kropkę w jednym wybranym miejscu na planie, dziecko ma za zadanie ustawić się w tym miejscu. Zabawę powtarzamy z wybranymi innymi punktami.

3. Moja podróż po Polsce – tworzenie gry planszowej. Rodzic rozkład arkusz szarego papieru, rysuje kontury Polski. Dorysowuje charakterystyczne elementy, miasta, rzeki itp. Następnie po całej mapie rysuje pola oraz zaznacza pola specjalne, pod którymi kryją się zadania do wykonania. Rodzic opisuje je w legendzie – na osobnej kartce.

4. Na koniec zapraszam do poznania zasad bezpiecznego zachowania podczas podróży i wypraw.
Film edukacyjny: „Bezpieczne zachowanie nad wodą”
https://youtu.be/Ui-ndYWcThA
Film edukacyjny: „Bezpieczne zachowanie w górach”
https://youtu.be/wS4SRvkvLio

sroda 24.06.2020r.

Środa 24.06.2020r.
Temat: „Na wyspach Bergamutach”


1. Jesteśmy na bezludnej wyspie – rodzic improwizuje opowieść, w której dzieci są podróżnikami i przemierzają morze płynąc na statku (rodzic opowiada co robi się podczas takiej wyprawy, co można jeść, jaka jest pogoda – dziecko ilustruje tę opowieść ruchem).

• List w butelce – dziecko słucha piosenki „Na wyspach Bergamutach na podstawie wiersza J. Brzechwy. Następnie dziecko wymienia jakie występowały w piosence zwierzęta. Dziecko zastanawia się , co można by jeszcze zobaczyć na wyspach Bergamutach, co nie zostało opisane w wierszu.
Piosenka „Na wyspach Bergamutach”
https://youtu.be/o_ECELn4O_s

• Do czego służy? – zabawa twórcza, inne zastosowanie przedmiotów codziennego użytku. Rodzic prosi , żeby dziecko zastanowiło się, do czego można wykorzystać przedmioty codziennego użytku np. szufelkę do śmieci, Duży garnek, rękawice kuchenną, szczoteczkę do zębów.
• Na opak – twórcza zabawa ruchowa. Rodzic przypomina, że na wyspach Bergamutach wszystko robi się na opak, kiedy ktoś mówi, że idzie do przodu, to się cofa, kiedy mówi wstań, to siada itp. Rodzic podaje jakieś zadania, a dziecko wykonuje je odwrotnie np. rodzic mówi dotknij swojego nosa, a dziecko może dotknąć każda inną część ciała oprócz nosa.
• Wyspiarska matematyka – rodzic informuje dziecko, ze mieszkańcy wyspy nie zapisują liczb, a do liczenia używają wyłącznie kamyczków. Rodzic prezentuje dziecku na kartce zapis liczbowy cyfr, a dziecko układa odpowiednią ilość z kamyczków lub innych liczmanów. Następnie rodzic może podawać przykłady zadań tekstowych do rozwiązania – dziecko dodaje lub odejmuje na liczmanach.

2. Krajobraz wysp Bergamuta – zabawa plastyczna. Dziecko zastanawia się jak może wyglądać krajobraz na wyspie, co robią zwierzęta, jak zachowują się ludzie, jakie rosną rośliny. Następnie rysują to wszystko co sobie wyobraziły na dużym arkuszu

wtorek 23.06.2020r.

Wtorek 23.06.2020r.
Temat: „Pakujemy plecaki”

 

1. Straganik z pamiątkami – zabawa matematyczna. Rodzic rozkłada na dywanie wybrane pamiątki z wakacji i mówi: Każdą pamiątkę sprzedam za 2 patyczki. Ile musisz mieć patyczków, żeby kupić wszystkie?. Dziecko przelicza, a następnie układa odpowiednią liczbę patyczków. Następnie rodzic układa inna liczbę pamiątek lub zmienia ich cenę, a dziecko wykonuje odpowiednie działanie na liczmanach.

2. Pakujemy plecak – rodzic wspólnie z dzieckiem zastanawiają się co trzeba spakować, gdy wyjeżdżamy nad morze, góry. Rodzic gromadzi różne rzeczy związane z podróżami, przykrywa je, dziecko poprzez dotyk stara się rozpoznać co to za przedmiot.

3. Co ja miałem spakować – zabawa rozwijająca myślenie. Rodzic wymyśla jakiś przedmiot związany z podróżami, nie mówiąc jego nazwy opowiada o nim do czego on służy, jak wygląda, jaki ma kolor. Zadaniem dziecka jest odgadnąć o jakim przedmiocie mówi rodzic. Później role mogą się odwrócić.

4. Na koniec zapraszam do posłuchania opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby pt: „Wakacyjne podróże”
https://youtu.be/EL4cBT-B-VE

poniedziałek 22.06.2020r.

Poniedziałek 22.06.2020r.
Temat: „Z pamiętnika podróżnika”


1. Udajemy się w podróż – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat środków transportu (wodnego, lądowego i powietrznego), dzieci podają konkretne przykłady. Następnie dziecko swobodnie porusza się po pokoju, na wyznaczony przez rodzica sygnał dziecko naśladuje podany środek transportu. Można później zamienić zabawę w odgadywanie zagadek ruchowych, czyli wtedy dziecko pokazuje ruchem dany środek transportu, a rodzic odgaduje co to za pojazd.

2. Zapraszam do oglądania kolejnego odcinka o przygodach Domisiów.

Film: Domisiowe modele
https://vod.tvp.pl/video/domisie,domisiowe-modele,3222782

3. Dlaczego balon lata? – eksperymenty z balonami. Dziecko nadmuchuje balonik i zawiązuje go. Dziecko sprawdza, czy balon unosi się w powietrzu, czy opada. Zastanawiają się, dlaczego ich balony choć małe, nie unoszą się, a wielki balon potrafi wznieść się w powietrze i unieść nawet kosz z pasażerami. Następnie rodzic wyjaśnia, że wszystko to za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić, rodzic przygotowuje 2 miski z wodą (w jednej gorąca, w drugiej zimna) oraz szklaną butelkę i balonik. Nakładamy balonik na szyjkę butelki. Rodzic wkłada ją do miski z bardzo gorącą wodą. Powietrze, które ogrzało się w butelce, unosi się i wypełnia balonik. Kiedy butelka zostanie włożona do miski z lodowata wodą wtedy powietrze ochładza się i balonik się kurczy. Podobnie jest w przypadku dużych balonów. Gdy wypełniają się ciepłym powietrzem, pęcznieją i unoszą się do góry, gdy powietrze w nich stygnie, opadają.