wtorek 02.06.2020r.

Wtorek 02.06.2020r.
Temat: „Letnie smaki”


1. Ogrodowe zagadki – rozwiązywanie zagadek związanych z różnymi darami lata.

Ma piękny zielony mundurek,
Poznajcie go, to...(ogórek)

Okrągłe są i soczyste,
Mają czerwone kolory,
Można z nich zrobić zupę,
Pyszne są... (pomidory).

Są słodkie rosną na krzaczku,
Lubią je wszystkie dziewczyny,
Na przeziębienie zdrowy z nich soczek,
Więc biegnij zrywać... (maliny)

Ma czerwone kuleczki,
O ich słodyczy można śpiewać pieśni.
Dziewczyny robią z nich kolczyki,
A ja uwielbiam smak...(czereśni)

Mała soczysta, a jakże krzepka,
Na kanapce pyszna ta...(rzodkiewka)

Wie to mama, wie to tata,
Najsmaczniejsza jest...(sałata)

Zrób z nich koktajl dla ochłody,
Pyszne z nich są także lody,
Bardzo zdrowe są...(jagody)

2. Smaki lata – rodzic gromadzi w koszyku dostępne dary lata - owoce i warzywa, dzieci nie wiedzą co się w nim znajduje , koszyk jest przysłonięty, rodzic zasłania oczy dziecku chusteczką, zadaniem dziecka jest za pomocą zmysłu dotyku, smaku rozpoznać co to za owoc lub warzywo. Po zakończonej zabawie z prezentowanych warzyw można wspólnie z dzieckiem przygotować kanapki . Przypominamy dzieciom o zasadach zachowania higieny – umyciu rąk oraz warzyw oraz o środkach bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem. Smacznego 
3. Zapraszam do muzycznej zabawy : Jarzynowa gimnastyka
https://youtu.be/oD_4YBKMKFs

poniedzialek 01.06.2020r.

Poniedziałek 01.06. 2020r.
Temat: „Idzie do nas lato”
1. Kiedy przyjdzie do nas lato? - rozmowa na temat zbliżającej się pory roku. Na początku rodzic podaje dziecku jaki teraz mamy miesiąc –czerwiec, dzieci liczą którym z kolei miesiącem jest czerwiec , zastanawiają się, jaki miesiąc jest przed nim, a jaki po nim; przypominają sobie nazwy wszystkich miesięcy.
Film : Poznajemy miesiące
https://youtu.be/m_-qLMJjmnU

Następnie rodzic prezentuje kartkę z kalendarza na miesiąc czerwiec.; dzieci szukają daty 21 czerwca, czyli pierwszy dzień lata kalendarzowego. Dzieci zastanawiają się, czy lato przychodzi zawsze pierwszego dnia kalendarzowego lata, czy jego oznaki można zaobserwować wcześniej lub później i dlaczego tak się dzieje? (pogoda, temperatura).

2. Pociąg do lata – zabawa plastyczna. Najpierw dzieci zastanawiają się jakie są oznaki zbliżającego się lata np. słońce mocniej grzeje, kwitną kwiaty, pojawiają się owoce na drzewach i krzewach. Następnie rodzic rysuje szablon pociągu oraz wagony. Dziecko w kolejnych wagonikach rysuje to z czym kojarzy mu się lato.

3. Na koniec zapraszam do zabawy : zabawa ruchowa maszynista zuch
https://youtu.be/i76ClBnx2Ik

piątek 29.05.2020r.

Piątek 29.05.2020r.
Temat ,,Razem uczymy się i bawimy”

1. ,,Kolorowa sól” – zabawa badawcza. Potrzebne materiały: sól, miseczki , małe szklane słoiczki, kredki, farbki, kolorowa kreda, łyżeczki. Pokazujemy sól w miseczce i pytamy: Co to jest?, Jak pachnie? , Jak smakuje?, Co trzeba zrobić, żeby zafarbować sól na różne kolory? Możemy próbować zafarbować ją według propozycji dziecka. Gdy to się nie uda ( soli nie można zafarbować farbami, mazakami i kredkami), pokazujemy mu kredę i zapraszamy do wspólnego barwienia Dziecko wsypuje sól do kilku miseczek i wybiera kolor kredy ( do każdej miseczki inny kolor). Pokazujemy , że kiedy rysujemy kredą po soli, sól zmienia swoją barwę. Kiedy dziecko wykona to zadanie wspólnie z każdej miseczki wsypujemy inny kolor soli do słoiczka , tworząc barwny obrazek. W zależności od rodzaju kredy sol może uzyskiwać rożne natężenie barwy. Więcej ciekawych zabaw i eksperymentów znajdziecie na podanej stronie – w sam raz na deszczowa pogodę:
https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ  eksperymenty dla dzieci

2. ,,Gra w guziki” – gra planszowa, przeznaczona dla dowolnej liczby osób. Przygotowujemy: dużą kartkę papieru, guziki, lub korki. Na kartce rysujemy tor ( zaznaczamy na nim start, metę i zakręty ) po którym będą się przesuwać guziki. Dziecko pstryka w swój guzik w taki sposób, żeby przesunąć go do przodu. Jeżeli wypadnie on poza tor, wraca na początek. Taki tor możemy ułożyć również na podłodze z wykorzystaniem wstążki, tasiemek ( jest wtedy duży ) a guziki zastępujemy plastikowymi klockami. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety. Miłej zabawy.

3. Zapraszam do ćwiczeń przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg  Ćwiczenia z liczeniem w podskokach

czwatek 28.05.2020r.

Czwartek 28.05.2020r. Temat ,,Kim jestem?”.

1. ,,Kim jestem?” słuchanie wiersza T. Fiutowskiej:
Dziecko określa członków rodziny i nazywa relacje między nimi

Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
- to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem...
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś... maluchem.
Pytamy dziecko: Kim jesteś dla mamy, dla dziadka ?
- Co najbardziej lubi robić mama, tata ?
- Czym najchętniej bawisz się z siostra , bratem?

2.,,Drzewo genealogiczne'' - rozmowa przy albumie rodzinnym. Oglądając zdjęcia, mówimy dziecku, ze swoich najbliższych możemy poznawać na rożne sposoby. Jednym z nich jest tworzenie drzewa genealogicznego. W ten sposób poznajemy historie swojej rodziny. Wyjaśniamy dziecku, ze drzewo genealogiczne jest ilustracja więzi rodzinnych oraz sposobem bliższego poznania członków swojej rodziny: ich zawodów oraz zainteresowań.
(Drzewo genealogiczne- inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.)

Następnie wspólnie, z cala rodzina tworzymy makietę takiego drzewa i uzupełniamy go - możemy wkleić zdjęcia ,zrobić portrety. Robimy najprostsza wersje: rodzeństwo, rodzice i dziadkowie. Przykładowe projekty drzewa genologicznego znajdziemy tu:
http://bystredziecko.pl/drzewo-genealogiczne - wzór

3. ,,Rodzinne sylabizowanie” - zabawy słowne. Z ,,Wyprawki” wycinamy obrazki ( nr 23 – kartoniki do analizy i syntezy słuchowej) . W zabawie bierze udział dowolna liczba osób – każda osoba losuje po jednym obrazku a następnie nazywa rzecz znajdująca się na nim, dzieli jego nazwę na sylaby i stara się wyodrębnić pierwsza i ostatnia głoskę w tym wyrazie.

sroda 27.05.2020 r.

Środa 27.05.2020r. Temat ,,Co to jest rodzina?”
1. ,,Portret Reksia” . Rozmawiamy na temat rodziny: Co to znaczy być rodzina?; Z ilu osób może się składać rodzina?; Co łączy osoby w rodzinie? Prosimy aby dziecko dokonało podziału wyrazu ,,rodzina” na sylaby i spróbowało wyodrębnić w nim pierwsza i ostatnia głoskę. Następnie czytamy opowiadanie I. Landau ,,Portret Reksia” ( w załączniku) i wspólnie omawiamy historie pieska. Zwracamy uwagę na to w jaki sposób odnosiły się do siebie mama, babcia i Iwonka. Uświadamiamy dziecku, ze psa należy traktować jak członka rodziny, a w relacjach rodzinnych należy darzyć się szacunkiem.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piłki ,,Mój pupil” Wzajemne podawanie sobie piłki. Ten kto trzyma piłkę w dłoniach, opowiada o swoim zwierzątku domowym: jak ma na imię, w jaki sposób się nim opiekuje, co lubi z nim robić. Jeżeli nie ma zwierzątka może opowiedzieć o swoim wymarzonym .
3. Zwierzęta domowe i ich właściciele – zabawa z karta pracy (str.32) Dziecko nazywa zwierzęta i opowiada w jaki sposób należy się nimi opiekować. Wskazuje przedmioty potrzebne do opieki nad konkretnym zwierzęciem. Zapraszam na filmik, a w nim : zagadki, piosenki, propozycje zajęć plastycznych, ćwiczenia.
https://vod.tvp.pl/video/budzik,ulubione-zwierzeta-domowe,3988695