Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

gr.B środa 07.04.2021r.

Temat: Lubimy patrzeć w niebo

1. Zabawy ruchowe https://view.genial.ly/5eb2b9e152e86d0d777f4e2f/interactive-image-zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne

2. „Wynalazek” – rozmowa na temat wiedzy na podstawie opowiadania.
Wynalazek - Maciejka Mazan
Tego dnia pani opowiadała nam o tym, jak wynalazki zmieniają świat.
– Nasze domy są pełne wynalazków – powiedziała. – Potraficie zgadnąć, co nimi jest?
Mały Bobek podniósł rękę i wszyscy się zdziwiliśmy, bo normalnie Mały Bobek nic nie wie.
– Pilot od telewizora! – oznajmił Mały Bobek. – Tatuś mówił, że kiedyś trzeba było podejść
do telewizora i zmieniać programy ręcznie i że to byłoby straszne, gdyby musiał tyle razy
wstawać z kanapy.
Zaczęliśmy się śmiać, no bo ten Bobek sam nie wie, co mówi, ale pani nas zaskoczyła – przyznała mu rację! Wtedy wszyscy zaczęliśmy podnosić ręce, nikt przecież nie chciał być gorszy od Bobka.
Tosia powiedziała, że wynalazkiem jest na przykład telewizor.
– Co ty mówisz? – zdziwił się Bobek. – To co było, jak nie było telewizorów?
– Internet – odezwała się Ala.
– Nie, internetu też nie było – oznajmiła pani.
– Na długo? – chciał wiedzieć Aleksander.
– W ogóle. Internet to też wynalazek.
Mały Bobek aż usiadł, bo zakręciło mu się w głowie.
– Jak to? To kiedyś nie było ani telewizorów, ani internetu? To gdzie ci biedni ludzie oglądali
filmy?
– W kinie – oznajmiła Ernesta.
– Kin także kiedyś nie było. Ani filmów. To wszystko są wynalazki – wyjaśniła pani.
Bobek złapał się za głowę, bo bał się, że mu pęknie z wrażenia.
– Wiesz co, Bobek – powiedział niemiłosiernie Aleksander. – Samochodów też kiedyś
nie było.
Bobek spojrzał na panią.
– Proszę pani, niech pani coś powie Aleksandrowi! Nie można tak fantazjować!
– Gdyby ludzie nie fantazjowali, to nadal poruszaliby się pieszo – powiedziała pani. – I podróż
z miasta do miasta trwałaby wiele tygodni. A z kraju do kraju – kilka miesięcy albo lat!
– A teraz dzięki wynalazcom wsiadasz do samolotu i lecisz, gdzie chcesz! – oznajmiła Nikola.
– Na przykład ja z rodzicami poleciałam do Egiptu.
– To Egipt nie jest w Polsce? – zdziwił się Bobek.
– Bobek! Dlaczego myślisz, że Egipt leży w Polsce? – krzyknął Aleksander.
– Bo lecieliśmy tam pięć godzin. I tyle samo jedziemy w odwiedziny do babci, a babcia
mieszka w Polsce – wymamrotał oszołomiony Bobek.
– To wszystko jeszcze nic – oświadczył dumnie Aleksander. – Nie wiem, czy wiecie, ale
trwają już prace nad portalami. To taki wynalazek, dzięki któremu przechodzi się w sekundę
z jednego miejsca w drugie. Nawet gdyby to miejsce znajdowało się na końcu świata!
– Naprawdę? A gdzie są prowadzone te prace? – spytała pani.
– Na razie u mnie w pokoju, ale zamierzam przenieść się do garażu, bo mama narzeka,
że strasznie bałaganię. Te portale będzie się otwierało takim pilotem jak od telewizora. Pyk
i już się jest tam, gdzie się chciało być. Tylko właśnie badania zostały chwilowo wstrzymane,
ponieważ zrobiłem parę zmian w naszym pilocie od telewizora i tata nie był zadowolony.
A przecież mu tłumaczyłem, że to wynalazek, który zmieni świat!
– Nie poddawaj się – odezwał się przejęty Marek. – Ja ci mogę nawet przynieść naszego
pilota. Moja siostra właśnie zaczęła się fascynować księżniczkami. I ja z nią muszę się bawić
w bale księżniczek i być księciem. I muszę z nią tańczyć i mówić jej, że jest piękna i takie tam.
A jak nie chcę, to ona od razu leci do mamy na skargę. Aleksandrze, przyjacielu, jeśli wymyślisz
taki wynalazek, dzięki któremu będę mógł uciec przed moją siostrą na drugi koniec świata,
to będzie to największy wynalazek w dziejach ludzkości!

Rozmowa dotycząca treści opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania: O czym rozmawiały
dzieci w przedszkolu? Bez jakich wynalazków – odkryć dzieci nie wyobrażały sobie życia?
Jakie wynalazki ułatwiają ludziom życie? Dlaczego zdobywanie wiedzy jest takie ważne?

3. „Mapa kosmosu – Układ Słoneczny” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku mapę Układu Słonecznego. Wspólnie znajdują Słońce, Ziemię i odczytują nazwy innych planet. (mapa w załączniku)

4. https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA film przedstawiający Układ Słoneczny

5. Oblicz i zaznacz właściwe odpowiedzi https://view.genial.ly/5e78ada20fcfb90d9fa37e04/presentation -układ słoneczny