Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

Gr.0A piatek 09.04.2021r.

Piątek 09.04.2021r.
Temat: „Wielkanoc w naszych domach”

1. „Lubię, gdy...” – rozmowa z dzieckiem. Rodzic prosi, by dziecko pomyślało i przypomniało sobie, jak wygląda Wielkanoc w naszym domu: co się wtedy dzieje, kto jest w domu, jaka panuje atmosfera, jak się czuje. Następnie dziecko kończą zdania Lubię, gdy w Święta Wielkanocne..., a potem Chciał(a)bym, by w Święta Wielkanocne...

Praca z książką Czytanie i Pisanie str. 57 – rysowanie po śladzie, kolorowanie, pisanie po śladzie.

2. „Wielkanocne kurki” – praca plastyczno – konstrukcyjna. Dziecko ma do dyspozycji kolorową kartkę A4, białe koło o średnicy 7–8 cm, 3 koła o średnicy 3–4 cm. Składa na pół kolorową kartkę. Każde koło składa na 4 i rozkłada. Po1 linii zagięcia nacina do środka każde koło. Jedną część nacięcia składa na pół – to będzie kura. Nakleja kurę na złożoną kartkę A4 i dorysowują lub wycina z papieru kolorowego dziób, grzebień, oczy i inne szczegóły według własnego pomysłu. W ten sam sposób robi kurczęta z 3 mniejszych żółtych kółek. Oddziera pasek zielonego papieru i robi z niego trawę.

3. „Jajko mądrzejsze od kury” – doświadczenia. Do wykonania potrzebujemy: surowe jajko, jajko ugotowane, jajko z octu, latarki, 3 szklane butelki, zapałki.
a) „Jajko w occie” – dziecko ogląda jajko z octu i zwykłe, prześwietlanie obu jajek latarką.
b) „Jajko w butelce” – obserwacja. Na szyjkach 3 szklanych butelek z otworem nieco mniejszym od najszerszego obwodu jajka stawiamy surowe jajko w twardej skorupce, jajko z octu i jajko ugotowane na twardo i obrane. Zastanawiamy się: Co się stanie, gdy do butelki wrzucimy zapalone zapałki? Rodzic wrzuca do kolejnych butelek zapalone zapałki. W butelce w wyniku spalania tlenu wytworzyło się podciśnienie, które wciąga jajko z octu. Uwaga! Surowe jajko może się rozbić.

4. „Czarowanie kolorami” – działanie dzieci. Przepis: pokrojone drobno lub poszatkowane liście czerwonej kapusty należy zalać wodą i gotować na małym ogniu 5–10 min. Czekamy, gdy płyn ostygnie. Dziecko pomaga podczas krojenia (pojedyncze liście, plastikowymi nożami) lub obserwuje szatkowanie, przekłada kapustę do garnka, zalewa wodą. Przygotowaną kapustę gotujemy. Wystudzony płyn zlewają do butelki za pomocą miarki do płynów i lejka.

5. „Zmieniamy kolory” – doświadczenie. Dziecko napełnia do połowy 4 przezroczyste naczynia wywarem z kapusty. Każdy pojemnik oznaczają liczbami 1–4. Do pierwszego dolewamy 1 szkl. wody, do drugiego 1 szkl. octu, do trzeciego 1 szkl. soku z cytryny lub rozpuszczonego kwasku cytrynowego, do czwartego sodę rozpuszczoną w 1 szkl. wody. Dzieci obserwują wynik doświadczenia. Rodzic wyjaśnia, że kolory zmieniają się dzięki reakcji chemicznej: cytryna i ocet to kwasy – ocet i sok z cytryny lekko szczypią, gdy polejemy nimi skórę, mają kwaśny, ostry smak. Kwasy zmieniają kolor niebiesko fioletowy w czerwony, a zasady (soda) w zielony.

6. Praca z KP3.52 – odczytywanie rytmu, czytanie wyrazów, wycinanie.